Saturday, June 27, 2009

Metaltown 2009 Fredag

I vanlig ordning var jag inte direkt i god tid :)
Knappt två timmar spenderade i kön vid entrén gjorde att jag missade både Dead by april och Pain. Jag lyckades se/höra halva sista låten med Pain :(

Napalm Death började väldigt tveksamt enligt min smak men tog sig och var helt ok att lyssna på. Jag hade inte planerat att se dem, men eftersom jag missade Dead by april och Pain och precis hade lyckats komma in kändes det tråkigt att gå direkt.

Trivium var mycket bra. Bra musik och mycket bra energi på scenen!

Efter Trivium åkte jag hem för att äta och vila fötterna och smörja tattueringarna. Men på vägen ut lockades jag in tältet där Hellzapoppin från USA höll till med sin show. Bland annat slukade tjejen på bilden ett svärd som var lika lång som hennes torso, och en man körde en nål genom tungan och hakan.

Volbeat var oxå bra. Nu började det bli trångt!
Höjdpunkten av spelningen var otvivelaktigt när de spelade Misfits-covern "Angelfuck". Varför måste alla Misfits-låtar vara så korta! :(

Disturbed:s sångare blev inkörd i Hannibal Lecter utstyrsel. Sången började lite halvdant. Det lät som om han mumlade. Det lät som om han inte kunde texten eller att han var full. Efter några låtar bättrade det sig och han lät riktigt bra. Han kanske hade missat att sjunga upp?

Detta är andra gången jag ser Slipknot, och som första gången var det en sann upplevelse :)
Corey har en cool mask som jag inte sett tidigare och ger som vanligt en mycket stark prestation. Ljudet är bra, låtarna är bra, allt är bra!
När spelningen börjar står jag framför scenen, lite närmare tornet än scenen, och efter 15 minuter har publiktrycket flyttat mig hela vägen bak till tornet. Här fanns det ingen risk att bli trött i fötterna eller ryggen. Halva kroppsvikten bars typ upp av de närmsta personerna omkring en. Med ny-tattuerade fötter och flipflops var detta en något oroande position, men jag klarade mig förvånansvärt bra.

Här börjar det!

Som vanligt var bron packad med "pirater" ...eller vad man skall kalla dem.

När Slipknot hade tackat för sig gick alla ut till tonerna av Michael Jackson. Jag minns tyvärr inte vilken låt det var.

Banden/arrangörerna har hållit tiderna mer eller midre exakt hela tiden, inga förseningar, även om det hade varit välkommet tidigare vid anländandet.

Imorgon kör vi igen! Det är inte lika många intressanta band, men det kommer nog bli en upplevelse det med :)

No comments: