Friday, May 29, 2009

Läsning


Jag har kommit av mig helt när det gäller att läsa. Jag har aldrig varit någon skönlitterär person, men läste mycket facklitteratur och annat för några år sedan. 
Jag är rädd för att jag är för rastlös för att kunna koncentrera mig på en bok. Jag är absolut ingen rastlös person, men jag som många andra är van vid underhållning och intryck som ställer låga krav på ansträngning och koncentration. Man är lat samtidigt som man i viss utsträckning har blivit beroende av ständiga intryck av olika slag. 
För somliga fungerar det som en flykt från ångesten som dyker upp när intrycken tystnar och man hör ens egna tankar. Man distraherar sig själv från vad det nu är man mår dåligt av att tänka på. I mitt fall handlar det mest om lathet. Jag är dock lite orolig över att denna lathet skall förstärkas till den grad att jag kommer bli en "intrycksnarkoman" som inte klarar av att sitta ner och leva mig in i en bok, eller ta en promenad utan iPod:en (läs Iphone) och bara gå och filosofera. Jag skall försöka undvika detta.

Min start på detta blir att läsa Christopher Hitchens bok: God is not great. Ämnet ligger mig varmt om hjärtat och därför blir den nog lättläst och en lämplig bok att komma igång mitt förhoppningsvis mer frekventa läsande med. Jag fegade ur lite och köpte den på svenska, men kommer förmodligen även att läsa den på engelska framöver, jag brukar ju inte ha några problem med det engelska språket. Över hälften av alla böcker jag har läst är på engelska.
Efter denna skall jag läsa Arthur Jones självbiografi på nytt. Jag läste aldrig klart den sist, trots att den var mycket underhållande.

Jag återkommer med recensioner :)

No comments: