Friday, July 17, 2009

De bästa


Äntligen kommer Eddie Izzard till Sverige igen!
Om jag minns korrekt såg jag honom för första gången när svt2 visade hans föreställning "Definite Article" för ganska många år sedan. Han är enligt mig tveklöst den bästa stand up-komikern någonsin. Jag hade turen att se honom live på en liten krog på Avenyn för några år sedan. Jag minns att jag grät och hade ont i mina ansiktsmuskler - så mycket skrattade jag.
Tack Lisa, min älskling, som lyckades höra om hans kommande föreställning innan biljetterna hann ta slut.


När vi ändå är inne på ämnet vill jag även nämna den otvivelaktiga tvåan på min lista över tidernas bästa stand up-komiker; Dave Chappelle!


När det gäller svenska stand up-komiker är det inte heller svårt att bestämma vem som är nummer ett. Peter Wahlbeck naturligtvis. Han kan få mig att skratta utan att säga ett ord och är den enda som kommer undan med att skratta åt sina egna skämt. Jag gillar även att han ofta har ett budskap med sin humor, även om jag inte alltid delar hans åsikter.

No comments: